fredag 21 oktober 2011

En stol rikare

Igår var det äntligen vernissage av Fantasiprojektet på Arkitektskolan. Fantasiprojektet är det största projektet som man gör innan kandidatprojektet och det går i princip ut på att studenterna ska ta fram en prototyp av en stol eller en lampa. Det här är självklart en mycket lång process som börjar med att skapa en figur som sedan ska ha ett hus där det slutligen ska placeras en stol eller en lampa. Den här processen tar åtta veckor och är myller av sömnlösa nätter, men nu är det äntligen över!

Min stol är i vilket fall som helst ursnygg och lagom konstig och tro det eller ej, den är ganska skön att sitta på. Sidorna är oljad björkplywood som är skurna med en vattenskärare och sistsen är valsad och pulverlackerad plåt.

Jag fick egentligen väldigt bra kritik på min prototyp det enda lite nedslående var att en av kritikerna uttryckligen sa att han tyckte att jag borde ha gjort en helt annan stol som jag funderade på från början. Jag (lätt irriterad) sa ungefär "hmmm". Sanningen är att den här "andra" stolen också hade varit jättesnygg, men jag hade omöjligt fått färdigt den före nyår och någon måtta får det faktiskt vara kan jag tycka. Nog för att arkitektskolan inte håller sig inom några normala arbetstider (snarare ett medel på 12 timmar om dagen inkl. helger) men det får faktiskt finnas gränser. Något annat liv får man väl ändå ha också utan att bli degraderad som arkitekt...



Stort tack till Teddy och Niklas på Teddys Mekaniska & Smide i Kävlinge för hjälp med valsning. Fick till och med present av dessa herrar på vernissagen, två fina stålplattor som jag svetsat ihop och som killarna sedan fäst en mycket vacker skylt där det står "Freja 2011". Det är mitt svetsningsprov :D

Nu ska jag återgå till normalt liv och läsa lite om Art & Craft-rörelsen i England vi förra sekelskiftet, mycket spännande...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar