måndag 12 december 2011

Ännu en termin i Lund avslutad

Där ljög jag faktiskt lite för jag har sista redovisningen kvar å jag är inte helt klar ännu, men jag har lämnat in allting och nu ska jag bara prata i fem minuter om vad jag har gjort. Och vad har jag gjort då?
Jo jag och min studiekamrat, Johan, har blivit tilldelade en lägenhet i ett av stjärnhusen i Gröndal, Stockholm, och en beställare. Uppgiften var sedan att renovera den här lägenheten så att beställarnas behov blev tillfredsställda och poängen var att lägenheterna är ganska små och beställarnas krav ganska udda.

Våra beställare var Conny och Nerea med sonen Hannes på fyra år. Conny tecknar serier och behöver arbeta hemifrån i lugn och ro samt ha 20 hyllmeter serier i lägenheten. Nerea är sporttokig och älskar att se på sport-TV. Hon spelar också handboll själv. Lilla Hannes känner att han gärna vill ha ett eget rum så att mamma inte blir irriterad när hans leksaker är spridda överallt, men han vill ha nära till föräldrarna om han drömmer mardrömmar. Planritningen såg ut så här från början:

Intressant beställning till en tvårummare från 40-talet och det var ett mycket lärorikt projekt. Jag och Johan har också verkligen fått lära oss att samarbeta eftersom vi inte tyckt lika om i princip någonting, men det blev väldigt bra tillslut. Planlösningen blev så här:


Entrén är dörren till höger på båda ritningarna och dörren längst ner är balkongdörren. Tanken med vår nya planlösning var att lilla Hannes fick ett eget rum med loftsäng, föräldrarna ett eget rum, Conny en liten arbetshörna i närheten av Nereas TV-hörna för att de ska kunna välja om de vill ha kontakt med varandra eller om Conny väljer att stänga in sig för att koncentrera sig. Köket är öppet och det är möjligt att komma in i köket både från hallen och från vardagsrummet, en trevlig liten rundgång. Badrummet behölls som i originalet. 
Jag tror att det här blev ett väldigt trevligt förslag, bild av modellen kommer inom kort (där visas alla materialval också).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar